Assalamualaikum putera- puteri agama dan calon penghuni Jannah :)
Assalammualaikum w.b.t, Salam ukhwah fillah to all readers. Assif jiddan jika ada yang terasa atau membenci kami kerana entry yang ada di dalam blog ini. Kami bukan seorang da'ie kami hanya pencari mardhatillah yang berharap tidak lelah untuk kembali kepada Tuhan yang satu iaitu Allah S.W.T. Kami hanya mampu mengingatkan dan menasihati tapi kami tidak mampu mengubah kalian. Cari hidayah dan gapai andai kalian sudah memilikinya. Entry yang ditulis di sini adalah apa yang terlintas daripada hati kami, jadi kami berharap anda membaca menggunakan hati kalian juga agar lebih mudah membuatkan kalian faham dan kembali ke jalanNya.. InshaAllah.. Syukran :) - The Little Muslimah .

Keobsesan terhadap sesebuah band atau artist .



Entry ini akan ada sedikit of humour sense dan maybe tidak seperti entry dakwah yang lain dan gambarnya  juga * wink * :D

 Bismillahiramanirahim . Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani . Assalamualaikum w.b.t . Kali ini saya buat entry mengenai music . Daripada Wikipedia.org , music itu bermaksud “ Music is an art form whose medium is sound and silence. Its common elements are pitch (which governs melody and harmony), rhythm (and its associated concepts tempo, meter, and articulation), dynamics, and the sonic qualities of timbre and texture. The word derives from Greek μουσική (mousike; "art of the Muses").[1] “ . Semestinya , kalian semua tahu apa itu music kan ? Kalau tak tahu itu , mesti kalian semua tengah buat lawak antarabangsa . Tetapi kali ini saya bukan bercakap mengenai MUSIC sahaja , bahkan si PENYANYI sesebuah MUSIC itu ataupun lebih senang cakap , THE SONG ARTIST .



Saya buat entry ini kerana soalan ini pernah ditujukan kepada saya , kawan saya tanya “kenapa yaya minat 1D dan yaya minat sampai tahap macam mana? “ jadi saya pun jawablah dengan panjang lebarnya . Jawapannya akan saya beritahu . Jadi , disini saya ingin memberitahu . Tak salah sebenarnya untuk kita meminati sesebuah band , atau seorang artist ( etc ; penyanyi or pelakon ) . Tak salah sebenarnya , tapi janganlah minat sampai terlalu obses . Sampai lupa diri , lupa agama , lupa Negara , sampai sanggup jatuhkan maruah diri , sampai sanggup malukan diri sampai segala – galanya ! Sebagai contoh saya amik Ayuni . MAAF saya bukan nak buka Aib tetapi saya nak bagi contoh sahaja . Ana assif jiddan jika kalian fikir dengan saya memberi contoh Ayuni ialah salah . Siapa Ayuni ? Kalau siapa yang memang rajin buka twitter , mereka akan dapatilah sejak akhir – akhir ini twitter TL semakin kotor sampai saya kena basuh pakai minyak wangi yang paling wangi didunia , Downy . Tapi nampaknya sedikit sahajalah bersih , tak semua . Ayuni ialah salah seorang kpoppers yang membuat entry ingin membuang kerakyatan hanya sebab rakyat Malaysia( kpop haters )  yang menghandiri Shout! Awards di Sunway Lagoon telah memboooooo artist kpop iaitu Nu’Est dan Vixx yang menghadiri ketika mereka melalui red carpet ( kot sebab saya tak tengok ) dan ketika mereka membuat persembahan ada yang menarik kaki mereka , baling botol dan selipar dan booo juga . Kawan saya yang pergi sana ada juga memberitahu pasal ini dan dia kata mostly ialah Melayu . See ? Ya Allah malunya , bukan malu sebab kaum sahaja tetapi malu sebab mereka tak ada rasa malu , I mean don’t you guys know the meaning of “ RESPECT OTHERS INTEREST “ ? Maaflah saya terlebih . Okey , itu salah satu contoh .  I mean , yes the people here dah malukan Negara sendiri dengan memboo dan baling botol selipar dan apa apa sahajalah tetapi janganlah sampai nak buat entry mengenai nak buang kerakyatan . 



Jadi kesimpulannya , janganlah minat sampai terlalu obses . Boleh minat , Ustaz Don Daniyal pun kata dia minat dekat Linkin Park , sampai ada simpan album Linkin Park ( kot , tak silap lah ) tapi dia tak adalah obses sampai lupa agama , lupa diri sangguh jatuhkan maruah bagai . Or maybe sebab dia “ Ustaz “ so , dia tahu batasnya . Tapi bak kata abah , music ni mampu menghitamkan hati , yes that’s sooo true . Tapi kalau lagu yang menginsafkan like zikir , ke selawat ke okeylah juga . And ada yang mengatakan music ini haram . Maaf saya tiada jawapan bagi itu sebab saya tidak buat google research or bertanya yang professional jadi harap boleh buat research sendiri . Terima kasih . Dan selaian keobsesan terhadap artist itu mampu buat kita jatuh maruah semua , ia juga mampu mendatangkan zina hati .      


  
Zina Hati itu apa ? Setelah research yang dilakukan , thank you kepada http://syahirul.com/gagal-memahami-erti-zina-hati/ kerana menerangkan . Jadi here ;
MAKSUD ZINA HATI DAN ZINA KECIL YANG LAIN

Sabda Rasulullah s.a.w:

(إِنَّ اللهَ كَتَبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ حَظَّهُ مِنَ الزِّنَا أَدْرَكَ ذَلِكَ لاَ مَحَالَةَ، فَزِنَا الْعَيْنِ النَّظَرُ، وَزِنَا اللِّسَانِ الْمَنْطِقُ، وَالنَّفْسُ تَمَنَّى وَتَشْتَهِي، وَالْفَرْجُ يُصَدِّقُ ذَلِكَ وَيُكَذِّبُهُ). رواه البخارى (6/2438، رقم 6238)، ومسلم (4/2046، رقم 2657)، وأبو داود (2/246، رقم 2152)، والبيهقى فى شعب الإيمان (4/365، رقم 5428).

وفي رواية مسلم: (كُتِبَ عَلَى ابْنِ آدَمَ نَصِيبُهُ مِنْ الزِّنَا مُدْرِكٌ ذَلِكَ لَا مَحَالَةَ فَالْعَيْنَانِ زِنَاهُمَا النَّظَرُ وَالْأُذُنَانِ زِنَاهُمَا الِاسْتِمَاعُ وَاللِّسَانُ زِنَاهُ الْكَلَامُ وَالْيَدُ زِنَاهَا الْبَطْشُ وَالرِّجْلُ زِنَاهَا الْخُطَا وَالْقَلْبُ يَهْوَى وَيَتَمَنَّى وَيُصَدِّقُ ذَلِكَ الْفَرْجُ وَيُكَذِّبُهُ).

Maksudnya: Sesungguhnya Allah mencatatkan bahagian zina yang tidak dapat tidak berlaku ke atas anak-anak Adam. Zina mata itu adalah pandangan, zina lidah itu adalah ucapan, nafsu mengharap dan berkeinginan, dan kemaluan itu mengiyakan atau mendustakannya. Hadith riwayat Bukhari (6/2438, no 6238), Muslim (4/2046, no 2657), Abu Daud (2/246, no 2152), dan Imam Baihaqi dalam Shu’ab Iman (4/365, no 5428).

Dan dalam riwayat Imam Muslim:

Sesungguhnya Allah mencatatkan bahagian zina yang tidak dapat tidak berlaku ke atas anak-anak Adam. Mata itu zinanya pandangan, telinga itu zinanya mendengar, lidah itu zinanya ucapan, tangan itu zina melakukan kekerasan, kaki itu zinanya langkah, dan hati itu mengharap dan berkeinginan, dan mengiyakannya kemaluan atau mendustakannya.

Hadith pertama menggunakan istilah zina nafsu, manakala hadith yang kedua pula menggunakan istilah zina hati. Hadith inilah yang menjadi hujah tentang wujudnya zina yang dinamakan dengan zina hati dan tidak syak lagi hadithnya adalah hadith yang sahih.


Jadi sudah faham apa maksud Zina Hati ? So , satu soalan . Pernah tak kalian berangan yang kalian akan bercinta dengan mereka ? Yang kalian akan jumpa mereka dan memeluk mereka ? Kalian akan berkahwin dengan mereka dan selebihnya ? Maybe ada yang pernah dan maybe ada yang tidak pernah . Bila kita terlalu obsess dengan artist tersebut sehingga berangan terlebih seperti melakukan yang tidak patut walaupun ianya hanyalah angan – angan / khayalan , ia juga dipanggil zina hati . Kenapa ? Tanya pada diri jika kalian pernah bercinta atau mempunyai perasaan terhadap seseorang . Kalian akan teringat – ingatkan orang itu sampai akan terfikir luar dari kotak fikiran yang sepatutnya kan ? Tapi disini saya menegaskan , TAPAYAHLAH nak bercinta or having a crush on somebody . Cari cinta Allah dahulu , cinta yang kekal , cinta yang abadi . Suami/Isteri semua ni tunggu je sampai masanya . Jadi kembali kepada tajuk kita , pernah kan anda teringat – ingat sampai sebegitu ?

Saya juga seperti kalian . Yes , I’m a Directioners . Apa itu Directioners ? Fans kepada sebuah kumpulan bristish – irish yang dinamakan sebagai 1 Arah atau nama sebenarnya is One Direction ! HAHA . Opps maaf kepada fans mereka , saya pun mengutuk band kegemaran saya sendiri * wink * :D . Dan saya juga seorang kpoppers . Yes , I am . * smile sarcastically * . Dan semua soalan yang diatas saya tanya pada kalian , berlaku juga kepada saya ketika saya belum sedar . Bagi saya pada masa itu , itu hanya angan – angan sahaja . Tak apalah kan ? Angan – angan je kot , bukannya reality tetapi fantasi . Tetapi bila ada yang menyedarkan saya , baru saya faham . Ini salah . Angan – angan yang sampai membataskan pergaulan antara yang muhrim sebenarnya salah . Ini zina hati . Bila kita terfikir sesuatu itu , hati kita turut akan terasa kan ? Badan kita juga akan terasa kan ? Jadi jawapan anda sudah diberi .


Gambar ini bukan saya punya . Tapi inilah agaknya kalau orang yang obses . Jangan macam ni ye ? :) 


Jadi disini , saya ingin menyatakan . Tak salah untuk kita minat artist semua ni , tapi janganlah terlalu obsess sangat dan jika kalian nak berangan pun janganlah berangan yang boleh melibatkan zina hati , kalau dah nak TER-berangan sebegitu cepat cepat sedar dan istighfar . Kata pada diri “ Ingat Allah wahai diri . Ingat Mati . Jangan fikir benda yang tak akan menjadi reality . Capai cinta Allah dahulu wahai diri “ . Kata sebegitu pada diri . Tapi rasanya lebih bagus kalau kita dengar lagu yang dapat mengisafkan dirilah . Zikir ke , selawat ke . Tapi kalau nak dengar lagu lain – lain pun boleh tapi jangan sampai melalaikan diri . Eh kejap * garu kepala * * tepuk dahi * kebanyakan lagu yang tak ke agama memang melalaikan lah . HAHA okey but it depend to you .



Jadi disini sahajalah . Ana Assif Jiddan Alaik kalau ada salah informasi atau apa apa sahaja . Saya menulis apa yang ada di hati saya dan idea saya . Assalamualaikum . 

sebelum itu , ini ada beberapa pendapat tentang music . 

pictures credited to : Weheartit.com and Google.com . 

  • Pandangan Islam terhadap Music - LINK 
  • Hukum Musik dalam pandangan Islam - LINK

- DIERMONDING -

No comments:

Post a Comment

UP UP !