Assalamualaikum putera- puteri agama dan calon penghuni Jannah :)
Assalammualaikum w.b.t, Salam ukhwah fillah to all readers. Assif jiddan jika ada yang terasa atau membenci kami kerana entry yang ada di dalam blog ini. Kami bukan seorang da'ie kami hanya pencari mardhatillah yang berharap tidak lelah untuk kembali kepada Tuhan yang satu iaitu Allah S.W.T. Kami hanya mampu mengingatkan dan menasihati tapi kami tidak mampu mengubah kalian. Cari hidayah dan gapai andai kalian sudah memilikinya. Entry yang ditulis di sini adalah apa yang terlintas daripada hati kami, jadi kami berharap anda membaca menggunakan hati kalian juga agar lebih mudah membuatkan kalian faham dan kembali ke jalanNya.. InshaAllah.. Syukran :) - The Little Muslimah .

Mati



                  Assalammualaikum insan- insan yang bakal di soal Malaikat Mungkar dan Nangkir. Insan- insan yang bakal merasai mati yang teramat pedih seperti tiga ratus kali tetakan pedang. Insan- insan yang bakal merasai kiamat dan kemusnahan dunia, juga insan- insan yang bakal mungkin akan merasa terganggu dengan tipu daya serta fitnah Dajjal yang akan muncul kelak. Dan Insan- insan yang bakal melalui titian Sirattul mustaqim yang mana bukan mudah untuk dilalui. Gentar?  Atau ada yang sembunyi bawah selimut kerna takut nyawa dicabut oleh Malaikat Izrail?


Dan Dia lah yang berkuasa atas sekalian hambaNya; dan Ia mengutuskan kepada kamu pengawal-pengawal (malaikat yang menjaga dan menulis segala yang kamu lakukan), sehingga apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara kamu, lalu diambil (nyawanya) oleh utusan-utusan Kami (malaikat); sedang mereka pula (malaikat itu) tidak cuai (dalam menjalankan tugasnya). [Al- An'am: 61]


                 Kau akan mati begitu juga aku. Tanpa pengetahuan nyawa diambil sekelip mata. Apa pada saat itu, aku dalam keadaan beriman atau dalam keadaan jijik penuh dosa kerna perbuatanku di dunia atau aku sedang terseksa kerana kata nistaku? Atau aku sedang diseksa kerana kegagalanku menjalankan tanggungjawab sebagai seorang Islam di dunia? Apa ada yang sudi menyedekahkan Al-Fatihah untukku? Apa ada yang mengingatiku yang ditinggalkan sendirian? Apa ada yang mahu membantuku dengan surah Yaasin ? Atau aku hanya diingati di benak manusia hanya untuk beberapa detik dan kemudiannya hilang seperti buih-buih yang dipukul ombak? Persoalan yang tak terungkap. Persoalan tanpa jawapan. Aku tak mampu menjangkakan masa hadapan. Ya, aku memang gentar, kerna amalanku tak seberapa. Dosaku menggunung! Ya, aku memang gentar tatkala terbaca tanda-tanda kematian, aku memang gentar tatkala terlihat video-video yang berkaitan dengan alam barzakh.. Mengapa perasaan gentar ini hanya sementara, seperti dibawa angin yang sentiasa bergerak tanpa henti? Aku mahu perasaan itu sentiasa menyelinap di qalbu ku.


                Hidup penuh dengan dusta, dunia penuh dengan penipuan, Manusia bermacam ragam, buatku terleka dengan dunia yang sementara. Terlalu seronok menikmati kehidupan di dunia sehinggakan terlupa malaikat sering mencatit, Allah sering memerhati. Terlalu lalai dengan dunia yang sementara sehinggakan terlupa ajal bakal menjemputku bila-bila masa. Kun Faya Kun! Dengan izin Allah apa pun boleh terjadi.  Hidup penuh dengan soal hati sehingga kurangnya soal mati. Terlalu sibuk mengejar harta dan wang ringgit! Terlalu sibuk mencari wanita dan jejaka idaman! Tanpa secebis ingatan pun terhadap Pencipta. Adakah manusia ini merupakan salah seorang yang bakal memenuhi Neraka-Mu ?



(Credit)


                  Ya! aku takut mati! Kerna aku bukan orang yang beriman. Aku juga takut sekiranya hatiku mati tanpa cahayaNya. Aku takut sekiranya selama ini aku hidup, tetapi sebenarnya aku mati! Hati aku mati tanpa puji-pujian kepada Yang Maha Esa, tanpa amal dan ibadah yang sepatutnya aku lakukan untuk bekalan di akhirat. Terlalu sombong dan bongkak untuk sujud padaMu Ya Rabb.. Terlalu yakin seperti nyawaku akan dipanjangkan untuk seribu tahun lagi. Sedangkan ayat-ayatMu terbukti benar di dalam Al-Quran. Adakah diri ini antara manusia yang bakal menghuni neraka Hawiyah, Jahim, Saqru, Hathamah, atau neraka Jahannam yang telah diciptakan olehMu untuk orang-orang seperti aku? Terlalu banyak khilaf yang dilakukan. Dalam kesenangan hidup yang sementara, membuatkan diri ini terlupa Neraka sedang memanggilku. mati semakin mengejariku. Hari Pembalasan semakin menghampiriku. Dunia membutakan mata. Kesenangan membutakan hati. Dosa mengotori jiwa. Tanya semula pada diri sendiri, diri inikah yang sering melakukan khilaf di dunia? Diri inikah yang bakal menghuni neraka yang tidak terperi azabnya?



                 Aku tak mampu membayangkan sakitnya mati. Aku tak mampu membayangkan bagaimana nyawaku dipisahkan dari jasadku. Pedih. Teramat pedih. Adakah aku bersedia untuk berhadapan dengan Malaikat Maut? Tidak. Aku tidak bersedia. Aku tidak bersedia untuk merelakan diri ini merasa kesakitan mati. Aku tidak bersedia untuk pergi bersama titik- titik hitam di hati. Aku tidak bersedia untuk pergi dengan diri yang hina ini. Tapi kenapa aku masih bisa menjalani hidup dengan penuh tawa dan kegembiraan? Tanpa perasaan gentar pada Pencipta.


                  Rasulullah S.A.W. mengingatkan tentang mati dan seksaannya, maka sabda Baginda: "Iaitulah sakitnya tiga ratus kali tetakan pedang."

Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya. [Ali Imran: 185]

Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh. Dan kalau mereka beroleh kebaikan (kemewahan hidup), mereka berkata: “Ini adalah dari sisi Allah”, dan kalau pula mereka ditimpa bencana, mereka berkata:” Ini adalah dari (sesuatu nahas) yang ada padamu”. Katakanlah (wahai Muhammad): “Semuanya itu (kebaikan dan bencana) adalah (berpunca) dari sisi Allah”. Maka apakah yang menyebabkan kaum itu hampir-hampir tidak memahami perkataan (nasihat dan pengajaran)? [An- Nisaa: 78]

Dia lah yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian Ia tentukan ajal (kematian kamu) dan satu ajal lagi yang tertentu di sisiNya (iaitu masa yang telah ditetapkan untuk dibangkitkan kamu semula pada hari kiamat); dalam pada itu, kamu masih ragu-ragu (tentang hari pembalasan). [Al- An'am: 2]


Credit

Pada saat kau sedang tertawa, terleka dengan nikmat dunia, ada yang sering mencatit apa yang kau perbuat di dunia yang sementara ini. Kau tak akan mampu menyembunyikan diri walau di mana- mana kerna DIA Maha Melihat. Tiada yang mampu menandingi kekuasaan-Nya. Apa kau masih mahu terus dibuai kenikmatan dan godaan kemewahan dunia? Silakan jika kau mampu menahan azab-Nya. Silakan, jika kau mampu menahan pedih ketika nyawa dan jasad kau dipisahkan. Silakan, jika kau yakin kau ialah penghuni Jannah dan bukannya Jahannam!


                                                                                                                                                                                -INVI-                                                                                                                                                                   
                                       

No comments:

Post a Comment

UP UP !