Assalamualaikum putera- puteri agama dan calon penghuni Jannah :)
Assalammualaikum w.b.t, Salam ukhwah fillah to all readers. Assif jiddan jika ada yang terasa atau membenci kami kerana entry yang ada di dalam blog ini. Kami bukan seorang da'ie kami hanya pencari mardhatillah yang berharap tidak lelah untuk kembali kepada Tuhan yang satu iaitu Allah S.W.T. Kami hanya mampu mengingatkan dan menasihati tapi kami tidak mampu mengubah kalian. Cari hidayah dan gapai andai kalian sudah memilikinya. Entry yang ditulis di sini adalah apa yang terlintas daripada hati kami, jadi kami berharap anda membaca menggunakan hati kalian juga agar lebih mudah membuatkan kalian faham dan kembali ke jalanNya.. InshaAllah.. Syukran :) - The Little Muslimah .

Belajar Mengucap Syukur...



...السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...


Apa erti syukur??Syukur ialah ucapan yang dilafazkan setiap kali kita mendapat nikmat.bukan saja nikmat,tapi apabila mendapat musibah pun,kita patut bersyukur...apa yang perlu kita ungkapkan?

Ucaplah Alhamdulillah Wa Syukurillah...yang bermaksud segala puji untuk ALLAH dan segala kesyukuran juga untuk ALLAH.kalau tak pun cukuplah sekadar ucap Alhamdulillah pun sudah cukup memadai.Ungkapkanlah ia selagi hayat dikandung badan...

Manusia sering dahagakan segala jenis nikmat dan kelebihan di dunia ni.Tapi terkadang kita lupa apabila dikurniakan nikmat dan kelebihan..kita lupa apa??kita lupa nak ucapkan Alhamdulillah kepada Pemberi segala nikmat yang hakiki iaitu ALLAH s.w.t...





Itulah lumrah manusia..apabila perlukan sesuatu,kita minta daripada ALLAH,jumpa ALLAH, tak henti-henti.siang dan malam...tapi apabila kita dapat memiliki apa yang diidamkan,kita terus lupa nak  jumpa ALLAH apatah lagi mengucapkan syukur.. Astaghfirullahhalazim..

Bersyukurlah saat susah dan senang.
Bayangkanlah kaki yang boleh berjalan tiba-tiba lumpuh kerana mengalami kecederaan.
Mata  yang selama ini boleh melihat tiba-tiba menjadi buta.
Mulut yang boleh bercakap tiba-tiba menjadi bisu.
Badan yang selama ni sihat tiba-tiba terlantar sakit..


Apabila tiba masa ALLAH s.w.t ingin mengambil semula nikmat tersebut,tiada sesiapa yang dapat menghalangnya. ALLAH s.w.t. berhak memberi dan juga menarik semula nikmat yang diberi pada bila-bila masa apabila DIA menghendakinya..

Oleh sebab itulah, kita mesti bersyukur dalam hati dan menzahirkan kesyukuran kita tu kepada ALLAH s.w.t dengan mengucapkan Alhamdulillah dan melaksanakan segala perintahNYA..Jangan lupa bahawa setiap nikmat kurniaan ALLAH s.w.t pasti akan ditanya di akhirat kelak..

Kita juga selalu menganggap bahawa nikmat ialah seperti kekayaan,pangkat,darjat,kejayaan dalam peperiksaan dan seumpamanya.Mungkin kita terlupa ataupun tidak perasan apabila ALLAH s.w.t menghindarkan kita daripada suatu musibah yang asalnya akan menimpa kita.Yang kita nampak, apabila tidak ada yang bertambah pada diri kita,kita bersedih atas kekurangan tersebut.Tetapi bukankah terhindar daripada ditimpa musibah juga adalah nikmat yang besar??

Maka, Bersyukurlah Saat Susah Dan Senang Kerana Hakikatnya ALLAH s.w.t. Tidak Pernah Membiarkan Hamba- HambaNYA Berada Dalam Kesusahan & Kepayahan Selama-lamanya....

“Keranaku manusia..Lemah dan tidak berdaya disisiMU..
Sering kali terlupa nikmatMU datang tiada jemu....
Bila terhimpit..mulalah mencari dan menyebut namaMU..
Barulah ku merasai...makna sebenar Erti Syukur...”


sekian~coretan buat semua juga diriku yang sering leka & alpa...

No comments:

Post a Comment

UP UP !