Assalamualaikum putera- puteri agama dan calon penghuni Jannah :)
Assalammualaikum w.b.t, Salam ukhwah fillah to all readers. Assif jiddan jika ada yang terasa atau membenci kami kerana entry yang ada di dalam blog ini. Kami bukan seorang da'ie kami hanya pencari mardhatillah yang berharap tidak lelah untuk kembali kepada Tuhan yang satu iaitu Allah S.W.T. Kami hanya mampu mengingatkan dan menasihati tapi kami tidak mampu mengubah kalian. Cari hidayah dan gapai andai kalian sudah memilikinya. Entry yang ditulis di sini adalah apa yang terlintas daripada hati kami, jadi kami berharap anda membaca menggunakan hati kalian juga agar lebih mudah membuatkan kalian faham dan kembali ke jalanNya.. InshaAllah.. Syukran :) - The Little Muslimah .

Bersahabat Sehebat,Sesejati seperti Rasulullah s.a.w

Assalamualaikum~


KAWAN ape yang kalian faham pasal kawan ni...menurut saya kawan ni macam biskut.kejap ada kejap takde.bile senang ada,bila susah hampeh!bak kata orang KAWAN ni senang cari tapi SAHABAT susah,perlu meredah seluruh pelosok baru lah jumpa SAHABAT...

Walaupun hidup ramai Sahabat tapi kalau 'time-time' kite memerlukan dia,tapi menghilang tu bukan Sahabat namanya..Kawan ni pun kadang-kadang menyakitkan juga kan.memang seGeng seKepala tapi kalau saling tak memahami pun tak boleh juga kan~
Kalau kawan sebab sesuatu tu,baik tak payah buat kawan..kelebihan yang kita ada,orang nak pergunakan..inilah hidup, pasti ada ujian..

jika ditanya pada setiap orang, mahukan sahabat seperti apa, ramai jawab nak sahabat seperti Rasulullah.. SubhanaALLAH~

Semua manusia nak Para Sahabat macam tu kan.. memang susah nak jumpa SAHABAT yang macam tu..





antara
 contoh sahabat Rasulullah ialah Saiyidina Ali..
Saiyidina Ali  banyak mengambil tabi'at Nabi S.A.W. dan beliaulah yang terdekat sekali hubungannya dengan Rasul serta yang paling dicintainya. Demikian akrabnya Saiyidina Ali  dengan Rasulullah S.A.W. hinggakan beliau hampir-hampir tidak pernah berpisah sejengkal pun dari Rasulullah S.A.W. baik di waktu suka mahupun di waktu susah.

alangkah indahnya dapat sahabt macam ni..Ya ALLAH..dan 
Tatkala Rasulullah s.a.w. melakukan hijrah ke Madinah di atas perintah ALLAH S.W.T. bagi menyelamatkan dirinya dari rencana pihak musyrikin Quraisy yang bertujuan hendak membunuhnya, maka kepada Saiyidina Ali ditugaskan oleh baginda untuk tidur di tempat tidurnya pada malam yang sangat genting itu. Walaupun tugas itu sangat berat dan merbahaya sekali namun Saiyidina Ali  sebagai sifatnya seorang pejuang yang sejati, telah menggalas tugas tersebut dengan hati yang ikhlas dan gembira, kerana beliau mengerti bahawa berpeluang menyerahkan nyawanya demi untuk menebus seorang Rasul. Bahkan beliau juga mengerti bahawa tugas yang dilaksanakannya itu  merupakan pengorbanan yang tidak ada tolok bandingannya di kemudian hari.
Ya ALLAH.kalaulah kita melalui saat-saat genting macam ni,agak-agak sahabat kita nak tak buat camni..waallahualam..








seterusnya sahabat Rasulullah yang sangat berani sekali iaitu Hamzah Bin Abdul Muthalib. Sejak memeluk islam, Hamzah telah berniat untuk membaktikan segala keperwiraan, keperkasaan, dan juga jiwa raganya untuk kepentingan da'wah islam. Kerana itu tidaklah menghairankan jika Rasulullah menggelarnya dengan sebutan "Asadullah" yang berarti Singa Allah.
maka 
tibalah saatnya Perang Uhud di mana kaum kafir Quraisy disertai beberapa kafilah Arab lainnya bersekutu untuk menghancurkan kaum muslimin. Sasaran utama perang tersebut adalah Rasulullah dan Hamzah bin Abdul Muthalib. Dan mereka memiliki rencana yang keji terhadap Hamzah. Akhirnya kedua pasukan tersebut bertemu dan terjadilah pertempuran yang dahsyat, sementara Sayyidina Hamzah berada di tengah-tengah medan pertempuran untuk memimpin sebagian kaum muslimin.. Ia mulai menyerang ke kiri dan ke kanan. Setiap ada musuh yang berupaya menghadangnya, pastilah kepalanya akan terpisah dari lehernya.

Seluruh pasukan kaum muslimin maju dan bergerak serentak ke depan, hingga akhirnya dapat diperkirakan kemenangan berada di pihak kaum muslimin. Dan seandainya pasukan pemanah yang berada di atas Bukit Uhud tetap patuh pada perintah Rasulullah untuk tetap berada di sana dan tidak meninggalkannya untuk memungut harta rampasan perang yang berada di Lembah Uhud, niscaya kaum muslimin akan dapat memenangkan pertempuran tersebut.
Di saat mereka sedang asyik memungut harta benda musuh islam yang tertinggal, kaum kafir Quraisy melihatnya sebagai peluang dan berbalik menduduki bukit Uhud dan mulai melancarkan serangannya dengan lancar kepada kaum muslimin dari atas bukit tersebut.
Tentunya penyerangan yang mendadak ini pasukan muslim terkejut dan kucar-kacir dibuatnya. Melihat itu semangat Hamzah semakin bertambah berlipat ganda. Ia kembali menerjang dan menghalau serangan kaum Quraisy.Sementara itu Wahsyi terus mengintai gerak-geri Hamzah, setelah menebas leher Siba' bin Abdul Uzza dengan lihai-nya. Maka pada saat itu pula, Wahsyi melempar tombaknya dari belakang yang akhirnya mengenai pinggang bahagian bawah Hamzah hingga tembus ke bagian muka di antara dua pahanya. Lalu Ia bangkit dan berusaha berjalan ke arah Wahsyi, tetapi tidak berdaya dan akhirnya roboh sebagai syahid.

Usai sudah peperangan,
Rasulullah dan para sahabatnya bersama-sama memeriksa jasad dan tubuh para syuhada yang gugur. Sejenak beliau berhenti, menyaksikan dan membisu seraya air mata menetis di kedua belah pipinya. Tidak sedikitpun terlintas di benaknya bahwa moral bangsa arab telah merosot sedemikian rupa, hingga dengan teganya berbuat keji dan kejam terhadap jasad Hamzah. Dengan keji mereka telah merusak jasad dan merobek dada Sayyidina Hamzah dan mengambil hatinya.
Kemudian Rasulullah mendekati jasad Sayyidina Hamzah bin Abdul Muthalib, Singa Allah, Seraya berkata,"Tak pernah aku menderita sebagaimana yang kurasakan saat ini. Dan tidak ada suasana apapun yang lebih menyakitkan diriku daripada suasana sekarang ini.".

Ya ALLAH..Hebatnya singa ALLAH ini..demi melindungi Rasulullah s.a.w.SubhanaALLAH~
alangkah bagusnya jika dapat sahabat macam ni,yang sanggup melindungi kita sampai terkorban,Ya ALLAH..


Wahai manusia yang bergelar sahabat, jadilah sahabat sesetia para Sahabat Rasulullah. Seberani para Sahabat Rasulullah. Sehebat para sahabat Rasulullah.. Bawalah sahabat kalian ke jalan ALLAH sentiasa, tegurlah Sahabatmu jika salah, lindungilah sahabatmu jika dianiaya, tegakkan kebenaran sahabatmu jika salah.. Jadilah sahabat sejati sesejati sahabat Rasulullah..


Sahabatku sekalian,

Ingat KAWAN dekat mana-mana pun boleh cari,tapi SAHABAT dalam seribu orang,hanya seorang sahaja Sahabat....Bersahabatlah seperti Rasulullah s.a.w. 



Seperti kata Nabi: “Sesungguhnya sahabatku laksana bintang-bintang, apabila seorang pun yang kamu contohi akan memperoleh petunjuk.” (Hadis sahih riwayat Imam Baihaqi).







sekian~coretan buat semua juga diriku yang sering leka & alpa...

No comments:

Post a Comment

UP UP !