Assalamualaikum putera- puteri agama dan calon penghuni Jannah :)
Assalammualaikum w.b.t, Salam ukhwah fillah to all readers. Assif jiddan jika ada yang terasa atau membenci kami kerana entry yang ada di dalam blog ini. Kami bukan seorang da'ie kami hanya pencari mardhatillah yang berharap tidak lelah untuk kembali kepada Tuhan yang satu iaitu Allah S.W.T. Kami hanya mampu mengingatkan dan menasihati tapi kami tidak mampu mengubah kalian. Cari hidayah dan gapai andai kalian sudah memilikinya. Entry yang ditulis di sini adalah apa yang terlintas daripada hati kami, jadi kami berharap anda membaca menggunakan hati kalian juga agar lebih mudah membuatkan kalian faham dan kembali ke jalanNya.. InshaAllah.. Syukran :) - The Little Muslimah .

Ramadhan is Coming!!

Assalamualaikum w.b.t...
Bismillahirrahmanirrahim...Segala puji hanyalah untukNYA ,TUHAN semesta alam. Selawat dan salam dihulurkan buat junjungan Rasulullah s.a.w. tercinta. Betapa suci dan murninya perjuangan baginda dan para sahabat sehingga Islam akhirnya sampai kepada kita.Alhamdulillah..dan sebagai seorang umat kita mesti terus menyebarkan agama yang suci ini dan meneruskan perjuangan baginda..InsyaALLAH~

Salam Ramadhan buat semua pembaca
The Little Muslimah...

Alhamdulillah..sudah pun masuk hari pertama Ramadhan..lets refresh our memory a little bit about meaning of puasa ... ;)

Apakah maksud PUASA? Puasa ialah menahan diri dari makan dan minum serta melakukan perkara-perkara yg membatalkan  puasa dari terbit fajar hingga terbenam matahari...
i'm sure many of us knows what's meaning of puasa,right?Alhamdulillah...

kite proceed... ;)Mukmin yang beriman sentiasa merindukan Ramadhan dan bergembira pabila Ramadhan, bulan yang penuh keberkatan,kerahmatan tiba...
kita mestilah bersyukur kerana dipanjangkan usia hingga dapat bersua dengan Ramadhan kali ini.Alhamdulillah..sesungguhnya ALLAH telah memberikan kita peluang yg sangat bernilai di mana hingga kini DIA masih mengizinkan kita bersua dengan Ramadhan..so, manfaatkanlah peluang yg diberi di mana ia adalah sebuah nikmat..jalanilah Ramadhan kali ini dengan penuh keazaman,dengan khusyu',keikhlasan,kesabaran serta keimanan..
Rasulullah s.a.w bersabda,                                                                                   bermaksud: Sesiapa berpuasa pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan, diampunkan dosanya yang telah lalu..
  Rasulullah s.a.w bersabda,
bermaksud : apabila datangnya Ramadhan dibuka segala pintu-pintu Syurga, ditutup segala pintu-pintu Neraka dan diikat segala syaitan.
 Maka, pastinya ramai manusia berpusu-pusu nak kumpul amalan banyak-banyak dalam Bulan mulia ini..pergi solat tarawih,bersedekah,pergi masjid dan macam-macam lagilah..
tapi ingat! jangan hanya sekadar dipermulaan puasa je,hari-hari seterusnya kita dah sibukkan diri dgn hal keduniaan pulak..Allah...DON'T BE LIKE THAT!

Sebab itu, sebelum kite berpuasa ni, kite kena tetapkan matlamat dalam diri kita,tetapkan hati kita,apa sebenarnya misi kite dalam bulan Ramadhan ni..nak apa? untuk apa? kenapa? supaya tak jadi macam tulah..kerana setiap perlakuan mestilah disertai dengan niat, Lillaahitaala..



Bulan Ramadhan itu awalnya Rahmat,pertengahannya Keampunan,dan pengakhirnya adalah Kemerdekaan..

Sabda Rasulullah s.a.w ,bermaksud : Awalnya (Bulan Ramadhan) adalah rahmat,pertengahannya adalah ampunan, dan akhirnya adalah pembebasan.Dan sesungguhnya ALLAH s.w.t. melihat (dengan pandangan rahmatNYA) kaum Muslimin pada malam pertama dari bulan Ramadhan tersebut, dan siapa yang mendapat pandangan ALLAH s.w.t. nescaya ia tidak akan diseksanya,seterusnya DIA mengampuni mereka pada akhir malam dari bulan Ramadhan. (Hadis riwayat Ibn Khuzaimah dan al-Baihaqi)
Allahuakbar!! nampak tak,betapa kasihnya ALLAH s.w.t kat hambaNYA..dalam bulan Ramadhan je, kite dapat advantage ni taw! tapi kalau dapat semua tu, kite kenalah usaha dan ikhtiar untuk buat banyak amalan wajib,sunat,qiam setiap hari dan sebagainya... Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.. grin

Fasa-fasa ramadhan, Fasa pertama,10 malam pertama Ramadhan,fasa rahmat.Fasa kedua,10 malam kedua(pertengahan),Fasa Maghfirah (Pengampunan). Fasa Ketiga, 10 malam terakhir, fasa pembebasan dari api neraka...

Ye...10 malam terakhir Ramadhan adalah di mana ALLAH s.w.t menjanjikan keampunan kepada hamba-hambaNYA yang melakukan ibadat dengan penuh keikhlasan . dan oleh sebab itulah, adanya malam LailatulQadar, malam yang paling istimewa!



Rebutlah peluang yang diberikan ini, tanamkan semangat Jihad dalam diri..jangan padamkannya! usahakan diri sendiri untuk kumpul banyak amalan,pahala.bukan kumpul alasan,sibuk kerja,sibuk buat baju raya,sibuk buat kuih rayalah , macam-macam lagilah..kita nk dptkan keberkatan Ramadhan ni,tak perlula alasan tu semua.. 
NO MORE EXCUSE!!Hendak seribu Daya, tak hendak Seribu Dalih..
jangan cakap ikut hasutan syaitan ea,syaitan dah kena ikat dah..yg hasut tu nafsu kita sendiri! nafsu tulah salah satu cabaran utama kita dalam menempuhi Ramadhan..Ingat ALLAH, pasti nafsu KALAH! 

#fighting for Ramadhan! pastikan checklist Ramadhan kite tu,kita buat..InsyaALLAH ramadhan kite akan menjadi lebih baik..aamiin~ SALAM RAMADHAN AL-MUBARAK..

waallahualam..InsyaALLAH,if there is no objection, The Little Muslimah will update post that related with Ramadhan again..InsyaALLAH~















1 comment:

UP UP !